Tab aldrig et barn! – Ej heller i skolen!!!

Både i børnehaven, fritidsordningen, børnehaveklassen og skolen skulle det være vores alles mål, at give børnene succes oplevelser med at læse, skrive og regne.

Så er mange års skolegang startet dejligt og sjovt.

Derfor er det herligt at høre om metoder som Reading Recovery, hvor den tidlige indsats – søger at få barnet til at komme på niveau hurtigt.

At læse mange bøger er vigtigt i denne proces. Små sjove bøger. Måske endda nogen, der handler om barnet selv…

Derfor får du nedenfor starten på en samling af Micro bøger. De er lagt i powerpoint, så du selv kan redigere og lave egne bøger – f.eks. skifte navn på hovedpersonerne. Eller lave store bogstaver til små – så det passer barnets niveau:

Microbog 1 – Palle på stranden

Microbog 2 – Peter slås med Max

Microbog 3 – Silke bliver forelsket

Microbog 4 – Jasmin er til fodbold

Microbog 5 – Hoppe som en loppe

Microbog 6 – Havets guld

Microbog 7 – Vikingerne kommer

Microbog 8 – En fin pind

Microbog 9 – Min lille båd

Microbog 10 – Tivoli

Udskriv 6 sider pr. A4 (uddelingskopier) – så sparer du papir.

Klip ud og lad børnene lave deres egne omslag til bøgerne.

Køb evt. lydrette bøger hos Alkalaer eller Gyldendal. Eller lån dem på biblioteket.

www.alkalaer.dk eller

http://dingo.gyldendal.dk/Serieoversigt/Lydret%20Dingo.aspx

Læs om

Reading Recovery – af Kirsten Wangebo

Reading Recovery virker. Svage læsere får hjælp allerede i 1. klasse, før de lider skade på selvtilliden. Det kan måles i læseprøver og dokumenteres i tabeller. Alligevel vælger mange Reading Recovery-systemet fra, når der skal tilrettelægges specialundervisning. Systemet er eksklusivt og udansk, lyder kritikken.

Lærere, der bruger Reading Recovery, udarbejder en statistik over deres resultater. Otte ud af ti elever rykker sig ifølge disse markant opad efter at have fået undervisning efter metoden. En del af dem kommer på niveau med jævnaldrende kammerater, mens andre ikke får så store vanskeligheder, som de ellers ville have haft.

En mindre gruppe elever har dog fortsat så store vanskeligheder med læsning, at de ikke på nogen måde kommer på niveau med deres kammerater, selvom man bruger Reading Recovery. De henvises så til anden form for specialundervisning, som kan sættes ind tidligere, end det traditionelt ville være tilfældet.

Citat: Annette Kruhøffer, www.folkeskolen.dk